Tilintarkastusmateriaali – Näin valmistaudut digitaaliseen tilintarkastukseen

Hoitamalla tilintarkastuksen sähköisesti, säästät aikaa ja rahaa. Tärkeitä papereita ei tarvitse tarkastuksen aikana metsästää, kun kaikki olennainen tilintarkastusmateriaali on nätisti sähköisesti tallessa. Tarkastus hoituu mutkattomasti ja nopeasti. Paperia ei kulu, eikä matkustaminen kuormita luontoa.

Miten tämä käytännössä on mahdollista?

Tilinpäätös voikin näyttää pintapuolisesti olevan kunnossa, mutta puuttuvat asiakirjat muuttavat tilinpäätöksen tarjoaman informaation totaalisesti. Jos kirjanpitäjällä ei ole tietoa esimerkiksi yritystä tilinpäätöshetkellä sitovasta merkittävästä vahingonkorvauksesta, luottotappiosta tai jopa yrityksen toiminnan lopettamisesta, on tilinpäätös pahasti vinossa. Jakamalla jo tilikauden aikana riittävästi materiaalia kirjanpitäjälle, mahdollistat laadukkaan tilinpäätöksen laatimisen. Tekemällä oikein heti laakista säästetään sekä aikaa että rahaa.

Tilinpäätöksen kannalta olennaiset asiakirjat onkin syytä dokumentoida sähköisesti siten, että ne ovat sekä kirjanpitäjän että tilintarkastajan helposti saatavilla.

Tärkeitä hallinnollisia asiakirjoja ovat esimerkiksi:

Olennainen osa tarkastusta on keskustelu yrityksen johdon kanssa. Tämäkin hoituu sähköisesti (esim. Skype, Hangouts tai Facetime), jos etäisyys tarkastajan ja yrityksen johdon välillä on pitkä. Sähköinen tilintarkastus on siis ajasta ja paikasta täysin riippumatonta.